hosszú hétvége zágrábban - csak egy ugrás autóval

Külföldre utazni ugyan egyelőre nem nagyon lehet, de azért nem lesz ez mindig így. Egyszer vége lesz a lezárásoknak. Addig is bemutatunk pár potenciális célpontot, hogy könnyebben teljen az idő a határok megnyitásáig. Azoknak, akik már jó párszor elrobogtak Zágráb mellett, amikor igyekeztek az Adriára, melegen ajánljuk, hogy egyszer szánjanak pár napot a horvát fővárosra is. Budapestről csak egy ugrás, alig 3 óra autóval, mesebeli óváros, barátságos, de pörgős hangulat. Na meg tömérdek magyar történelmi emlék.

Zágráb persze eddig is egy felfedezésre váró hangulatos és barátságos város volt, de nem volt igazán felkapott célpont a magyarok körében. A legtöbben talán a nyári foci vb idején fedezték fel, amikor sokszor lehetett látni egy-egy győztes meccs után a Jelasics téren ünneplő hatalmas tömeget. Közvetlen repülőjárat egyébként már hosszú ideje nem üzemel Budapest és Zágráb között, de ez nem is annyira nagy probléma, hiszen Budapestről alig 3 óra alatt kényelmesen elérhető autóval. A dél dunántúliaknak meg csak egy ugrás: Nagykanizsától, alig több mint 130 kilométer.

Mi egyébként mégis repülővel közelítettük meg, Stockholmból jöttünk haza, és közvetlen járat Budapestre nem volt aznap. Ezért úgy döntöttünk: teszünk egy kitérőt Zágrábba. A repülőtér 16 kilométerre van a központtól, és rögtön nosztalgiáztunk is egy kicsit: itt ugyanis működik az Über. Így baráti áron, alig fél óra alatt meg is érkezünk a szállásunkra, Palace Hotel Zagreb. Monarchiabeli szecessziós épület, barátságos személyzet, alig 5 perc gyalog a Jelasics tér, tágas szobák. A Booking-on rendre kiemelik az extra reggelit, erre még visszatérünk. A Tripadvisor szerint pedig a 9. legjobb ár érték arányú szálloda Zágrábban. Este 9-kor érkezünk, a recepción ugyan ajánlják a még nyitva tartó konyhát, de ezt most kihagyjuk, irány a belváros.

Zrímyi nyomában

Utunk a Zrinjevac parkon keresztül vezet, ők horvátként tartják számon Zrínyi Miklóst, mindenfelé szökőkutak, szecessziós paloták. galériák. Hamarosan meg is érkezünk a Jelacic térre, ez Zágráb fő tere már a 17. század óta. Az 1848-as szabadságharc után nevezték át Jelacic térre, őt a horvátok nemzeti hősként tisztelik. Némi intermezzo azonban itt is volt. A kommunizmusban, Köztársaság térnek hívták és lovas szobrát is eltávolították, majd 1990 után a tér visszanevezésével egy időben a szobor is visszakerült a helyére. Szép ez a város, de vacsorázni nem könnyű: 10 után vagy hely nincs, vagy éppen a konyha nem működik már. Végül a Jelacic tértől nem messze a katedrális közelében találunk egy helyet, ahova „még beférünk”. Konoba Bracera igazi mediterrán hely, elsősorban tengeri dolgokban, risottokban és sajtokban erősek. Na meg a helyi borfelhozatal is meglepően jó, ha őszinték akarunk lenni, ár-érték arányban meglepő, de egyértelműen verik a magyar borokat. A vendéglői árak a budapestihez hasonlóak, ez nekünk Stockholm után persze most olcsónak tűnik. Ami a különbség, hogy itt, tapasztalatunk szerint nem divat a turisták lehúzása.

Reggeli francia pezsgővel

Másnap persze irány, a Tripadvisor értékelésekben agyon dicsért reggeli. Bár társaságunk egyik tagja mindig erősen szkeptikus mindenféle rankinggel és review-val kapcsolatban, mondván a tömegre nem szabad hallgatni, most azonban Ő is elismeri: igazuk volt. Széles választék, nagyon minőségi alapanyagok, helyi és francia borok, valamint elég jó francia pezsgő. Reggelire! Ilyen kezdés után jókedvűen indulunk ismét a Jelacic térre, hogy nappal is felfedezzük a várost. A legtöbb épület szecessziós, a többség a 19-20. század fordulóján épült. Érdemes megnézni a Mandusevac kutat, régen innen nyerték az édesvizet a helybeliek. Nem messze található a zágrábi katedrális, melyet I. László majd II. András király építetett. Az impozáns gótikus templom 1217-ben készült el. A Jelacic tér közelében található a Dolac nevű szabadtéri piac, persze rögtön erre vesszük az útirányt. A gránátalmától a fügén keresztül a kecske, juhsajtok mellett kapható rakija - horvát pálinka - is. De az igazi érdekesség persze a Ribarnica, a halpiac, ahol igazi kavalkád fogadott minket, friss halak, kagylók, tenger gyümölcsei mindenhol. Ne felejtsük, Horvátország tengerpartja több mint 1000 kilométer hosszúságú. Kicsit úgy érezzük maginkat, mintha Barcelonában a la Boqueria-n lennénk. Megkóstoltuk persze a horvátok egyik büszkeségét a Zagorski Struklit is, ez egy rétesszerű, akár desszertnek, akár sós változatban is fogyasztható helyi különlegesség. Nekünk bejött.

Siklóval a Felsővárosba

A fő utcán kicsit sétálva hamar megtaláljuk a siklót, alig 66 méter hosszú, ezzel Európa legrövidebb ilyen alkalmatossága. Nem véletlen, hogy elég gyorsan meg is érkezünk a Gornji Grad-ba. felsőváros, ami gyakorlatilag a középkori városrész. A sikló a középkori erődítmény, a Lotrscak torony lábánál áll meg. a kilátás pazar a torony tetejéről. A felsőváros középpontja a Szent Márton tér és templom, ez utóbbi gótikus stílusban épült, a 14. században. A városrész kicsit a prágai Mála Stranához, kicsit a budai várhoz hasonlatos. Érdemes továbbsétálni a Strossmayer sétányra, ahonnan pazar kilátás nyílik a városra. Nem szabad kihagyni a Tkalciceva utcát, ahol egymást követik a kávézók, és érdemes meglátogatni egy-egy múzeumot, mi a naiv művészetek múzeumában jártunk.  Ajánlott felkeresni a kicsit messzebb fekvő Mirogoj temetőt, mely Európa egyik legszebb sírkertje. Itt nyugszanak a horvátok nagyjai, de a természeti adottságok is egyedül állóak. Szintén a külvárosban található a Technika Múzeum, ahol sok más mellet minket leginkább Nikolas Tesla nemrég felújított demonstrációs stúdiója érdekelt. Ha valaki nem tudná, a világ egyik leghíresebb és legjelentősebb természettudósa, elég sok mindent feltalált, az elektromosság, mágnesesség, gépészet területén. Zágráb keleti részén található a Maksimir park, ahol az angolparkban a természet szerelmesei kapcsolódhatnak ki. A 316 hektáros park, amely Zágráb legnagyobb parkja, 1794-ben nyílt meg a látogatók előtt, a Monarchia első, és a világ egyik első közparkjának számít. Ráadásul itt található a zágrábi állatkert is.

Keret: Miért Zágráb

Autóval könnyen megközelíthető. alig 3 óra. Mondjuk vonattal, vagy éppen busszal annál hosszadalmasabb majd 6, illetve 5 óra.

Igaz közép-európai hangulat, némi mediterrán beütéssel.

Kifejezetten olcsó a horvát tengerparthoz szokott látogatóknak.

Érdekes és minőségi gasztronómia, ami sok helyi sajátosságot mutat.

Emberléptékű város, aminek főbb látnivalói gyalogszerrel könnyen bejárhatóak.

Barátságos, vendégszerető helybeliek.

Sok- sok Monarchiabeli és magyar emlék, mondjuk ez utóbbiakat, ha eufemisztikusak akarunk lenni, azt mondhatjuk, nem nagyon reklámozzák.