Valódi szép napok Jáván

Emlékszem, úgy húsz lehettem, amikor Wong Kar-Wai Szerelemre hangolva című filmjét láttam. Ekkor estem szerelembe Ázsiával. Az ott látott pillanatok azóta is sokszor eszembe jutnak, és hasonló érzések kerítettek hatalmukba mostani ázsiai utam során : tuk-tukon utazni vagy futni az esőben felejthetetlen élmény.

A legkedveltebb ázsiai úti cél Thaiföld, de az érintetlen tájak és a monszunnal együtt járó különös lelkiség miatt én nagyon ajánlom Indonéziát. Öt éve jártam Balin, és idén úgy döntöttünk, visszatérünk egy másik szigetre, Jáva volt a kitűzött cél. Az odaút majdnem 16 óra, amire lelkileg is fel kell készülni, és már csak emiatt is érdemes hosszabb időre érkezni.

Irány Jáva

Indonézia a világ ötödik legnépesebb országa 250 millió lakosával – és egyben a legnépesebb muszlim többségű állam. Különlegessége, hogy Ázsia egyetlen olyan országa, melynek területe átnyúlik a déli féltekére. A reptérről a belvárosig két órát utaztunk taxival, és állítólag szerencsénk volt, hogy nem kerültük óriási dugóba. A taxi, sok más szolgáltatáshoz hasonlóan rendkívül olcsó: 300 000 rúpiába, azaz kétórás utunk mindössze 6000 forintba került.

Budapestről Jakartába érkezni már maga egy kulturális és építészeti sokk. Felhőkarcoló-erdő fogad minket, ami döbbenetes lehet annak, aki mondjuk nem járt még Hongkongban. 2016-ban zavargások voltak a fővárosban, így érthető a fokozott ellenőrzés, K9 kutyákkal vizsgálták át a csomagjainkat a szállodai porta előtt.

Két templom

A fővárosban mindössze egy napot töltöttünk, majd indultunk is a Jáva középső részén található, Yogjakartába, mely az ország egyik fontos kulturális központja, 1945 és 1949 között ez volt Indonézia fővárosa is. Az Unesco világörökség részeként számon tartott Prambanan és Borobudur templomok bakancslistás helyek voltak számunkra. Borobodur a buddhista tanítás kőből épült templomegyüttese. Kr. u. 800 körül épült a Szailendra dinasztia megbízásából. Építői az indiai mitológiából ismert Meru hegyének megépítésére törekedtek. Így sikerült megalkotniuk az egész déli félteke legnagyobb építményét.

Felülnézetből a műemlék háromdimenziós mandala képét adja, mely a világmindenség ábrázolása rituális diagram formájában, az ég és Föld szimbolikus összekapcsolásaként. A komplexum tetején, a legfelső terasz közepén egy 15 m átmérőjű sztúpa helyezkedik el, amely a buddhizmus legfőbb céljának, a Nirvána, azaz a felszabadított szellem elérésének és az égnek a jelképe.

Prambanan Indonézia legnagyobb Sivának szentelt temploma. A monumentális építményt Yogjakarta közelében Saksa király építtette. 2006-ban egy földrengés komoly károkat okozott benne, a rekonstrukció a mai napig is tart.

A búvárok mekkája

Négy napi város nézés után, az egyik legnépszerűbb Indonéz szigetre Floresre érkeztünk. Bali után Flores kevésbé civilizált, de érintetlensége lenyűgöző. A leghíresebb sziget Rinca, ahol a comodói sárkányok élnek szabadon. Mi féltünk megnézni, és mindenki kinevetett minket emiatt. De jobb félni, mint megijedni. Így inkább néhány lakatlan szigeteket látogatunk meg – igazi kikapcsolódás és nagyon izgalmas kirándulás volt.

Számtalan hajótársaság működik, a tripadvisor tanácsait megfogadva érdemes két motorral rendelkező hajóval menni, illetve mindenképpen kérdezünk rá, hogy van-e mentőmellényük…

Ha az érintetlen sziget dobbantja meg a szíved, akkor irány Flores. Legnépszerűbb városa Labuanbajo, Flores kapuja, illetve egyik fő kikötője, ide érkeznek a hajók. Megy innen hajó egészen Bali szigetéig és Keletre is, Timor felé. Flores szigetén belül ide érkezik a legtöbb turista, több okból is. Az egyik az, hogy a Florestől Nyugatra eső szigetvilág a Föld egyik legjobb búvárparadicsoma. Fantasztikus beszámolókat hallottunk az itteni víz alatti élményekről. Indonézia-szerte szinte minden apró sziget búvárparadicsomnak számít, de ez még közülük is kiemelkedik.

Ha pedig innen mégsem haza indulnánk, akkor, ahogy már mondtam, innen akár Baliig is elhajózhatunk. De ez már egy másik történet…

• Az Indonézia szívének nevezett gyönyörű sziget, Jáva egyik nagy vonzereje, hogy nem hemzseg olyan mértékben a turistáktól, mint például Bali.

• Jakartába számos nagy légitársaság repül, többek között az Emirates, Qatar, Turkish Airlinest választva egy-egy átszállással eljuthatunk Djakartába, az árak 200 ezer forint környékéről indulnak.

• Az ár/szolgáltatás tekintetében Indonézia még Ázsián belül is kifejezetten attraktívnak számít. A kevésbé frekventált helyeken a hitelkártyát nem fogadják el, így érdemes készpénzt is magunknál tartani, leginkább a dollárt váltják jól.

• Az idővel eléggé nagyvonalúan bánnak a helyiek, egy-két óra késés nem számít késésnek.

• Az ételek leginkább a kínaiara és a thaira hasonlítanak, az erős fűszerezés sok európainak kihívást jelenthet.

• Az indonéz közlekedési morál merőben eltér az európaitól, a gyakorlatban nem érvényesülnek a közlekedési szabályok. A jogosítvány megszerzéséhez nem kell vezetői tanfolyamot végezni, azt egyszerűen csak megveszik a rendőrhivatalban. Plusz kihívás, hogy balra tarts van.

• Indonéziában a monszun éghajlat a jellemző, két évszakot különböztetünk meg: a száraz évszak júniustól augusztusig tart, az esős évszak pedig decembertől márciusig. A köztes hónapokra a váltakozó időjárás jellemző.